Naszym priorytetem jest
wspomaganie rozwoju dziecka poprzez kompleksowe wsparcie
rodziny. Działamy w naturalnym środowisku dziecka – w domu,
żłobku, przedszkolu, na placu zabaw. Pomagamy rodzinie tak
zorganizować codzienne funkcjonowanie, aby uwzględnić zarówno
potrzeby dziecka, jak i pozostałych członków rodziny.
NAJWAŻNIEJSZE CECHY NASZEGO
PODEJŚCIA:
1. Naturalne środowisko, przydatne umiejętności
Ø
Kluczowe jest, by dziecko uczyło się w naturalnych warunkach:
w miejscach, gdzie spędza najwięcej czasu i z osobami, z
którymi jest emocjonalnie związane. Zwiększamy w ten
sposób szansę na generalizację efektów: dziecko będzie
korzystało z nowych umiejętności w obecności wielu osób, w
różnych miejscach,
Ø Rozwijanie umiejętności dziecka odbywa się w czasie
codziennych czynności takich jak zabawa, spacery, posiłki,
kąpiel itd. – pozwala to wpleść działania wspomagające rozwój w
naturalny cykl dnia rodziny,
Ø Umiejętności, których uczymy dziecko są funkcjonalne:
czyli przydatne w codziennym życiu i ważne z
punktu widzenia osób bliskich – dzięki temu w sposób znaczący
możemy poprawić jakość funkcjonowania zarówno dziecka jak i
członków rodziny.
2. TO dziecko, TA rodzina
Ø
Wsparcie udzielane rodzinie jak najpełniej uwzględnia Jej
potrzeby i możliwości: zarówno czasowe, jak i lokalowe czy
finansowe. Formę i częstotliwość działań dobieramy do
naturalnego rozkładu dnia danej rodziny,
Ø Rodzina tworzy system, w którym funkcjonowanie każdego z
członków ma wpływ na pozostałe osoby – działania wspierające
koncentrują się nie tylko na dziecku, ale na rodzinie jako
całości,
Ø Skuteczne wsparcie to szanowanie i uwzględnianie
wartości i priorytetów poszczególnych członków rodziny – na
ich podstawie dobieramy cele wspomagania i sposoby ich
realizacji.
3. Kompetentny rodzic – nie terapeuta
Ø Kluczowym czynnikiem efektywnego wspomagania rozwoju
dziecka jest poczucie skuteczności i pewności siebie Jego
opiekunów,
Ø Członkowie rodziny w toku działań wspierających
zdobywają w praktyce kompetencje niezbędne do
nawiązywania pozytywnych kontaktów z dzieckiem, efektywnego
uczenia nowych umiejętności – zyskują realny wpływ na
zachowanie dziecka, stopniowo uniezależniając się od wsparcia
specjalistów,
Ø Potrzeby dziecka uwzględniane są na równi z
potrzebami członków rodziny, co umożliwia im harmonijny
rozwój i zapobiega zjawisku wypalenia sił,
Ø Ważnym aspektem wsparcia rodziny jest dostarczanie
rzetelnych informacji dotyczących dostępnych oddziaływań
terapeutycznych – tak, aby umożliwić opiekunom wybór
najbardziej efektywnych i odpowiadających rodzinie metod
postępowania.
4. Kompleksowe wsparcie
Ø Opieka nad rodziną ma charakter interdyscyplinarny
– wsparcia udzielają specjaliści różnych dziedzin, co pozwala na
wszechstronne zadbanie o potrzeby dziecka i pozostałych członków
rodziny,
Ø Przepływ informacji między specjalistami i rodziną jest
wielokierunkowy – co pozwala budować spójność oddziaływań
i pewność co do słuszności podejmowanych działań,
Ø Ścisła współpraca specjalistów z opiekunami pozwala
ograniczyć poczucie frustracji i zagubienia spowodowane
sprzecznością komunikatów i pomysłów na wspieranie dziecka –
rodzina zna cel oddziaływań, rozumie jego znaczenie i wie jak do
niego dążyć,
Ø Proces wspomagania rozwoju dziecka jest skoordynowany
– specjaliści nawiązują współpracę zarówno z rodziną, jak i z
innymi profesjonalistami opiekującymi się dzieckiem (np. w
żłobku, przedszkolu, poradni, przychodni itd.).
W pracy z dzieckiem i rodziną bazujemy na
metodach o udokumentowanej naukowo skuteczności. Łączenie
podejść, dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb rodziny i
działanie w naturalnym środowisku to najlepsze WSPARCIE NA
STARCIE.
Nasze motto brzmi: „Bądź częścią rozwiązania, nie częścią problemu”.